Tinnitus

Ungefär 15 procent av svenska folket har besvärande tinnitus i olika grad och mer än 100 000 har så svår tinnitus att hela livssituationen påverkas. Tinnitus är inre oljud som vi själva hör, men inte omgivningen. Ofta låter det som pip, tjut, sus, brummande, fräsande. - Jag är en av de drabbade när det gäller besvärande tinnitus.

Det är svårt att förklara vad tinnitus är för dem som är oventande. Men det jag skrev som inleddning kommer från HRF (Hörselskadades riksförbund), och jag tyckte det var en väldigt bra förklaring.

Så inte nog med att jag har en hörselskada, så har jag även tinnitus. Det piper och tjuter i öronen emellanåt, det kan komma när som helst, men mest när det blir helt tyst eller när ett högt ljud kommer. Mest besvär har jag när det är helt knäpptyst, då kan jag inte koncentrera mig på något annat, det är som om pipen och tjuten tar överhand. Det tar lång tid för mig att sova om kvällarna, för även då har jag ljud i öronen, ljud som bara jag själv hör. Alla ljud är olika, ibland pier det, ibland tjuter det, ibland brummar det och ja, alltid olika ljud. Ibland högre ibland lägre. Som sagt, det är svårt för någon som aldrig haft det att veta hur det verkligen är.

Jag har funderat på att se om det kan finnas något som kan lindra det lite. Eftersom jag har svårt för att somna. Ibland ligger jag och vrider och vänder på mig och vill att allt oljud ska försvinna, men nej.. Det sitter där det sitter.

Någon mer som vet hur det känns?

Kommentarer
Postat av: TinA

jag har förstått att jag har tinnitus också, men jag stör mig inte alltför mycket på den eftersom det är alltid finns nåt annat ljud här hemma. Ibland när jag koncentrerar mig hör jag något, och då håller jag för öronen för att se om pipet kommer 'inifrån' eller eller om det är nåt annat haha. :D

Hur jag hr förstått att jag har det, det var att jag hörde ett pip-ljud och jag trodde det kom från vår gamla tjocka teve (av nån anledning hör jag pipet från den), men den var avstängd och då höll jag för örona o hörde att det var tinnitus jag hade fått. Jag har såklart haft det förut nån gång då och då, men i dagsläget är det varje dag dock inte hela tiden..

2010-04-19 @ 11:11:06
URL: http://egoism.blogg.se/
Postat av: Annica H

Har du någon gång hört en cd med delfinläten? Det är jättebra att somna till, låg volym så att man ändp inte störs =) Ett tips =)

2010-04-19 @ 21:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0