Förälskade, hur länge?

Jag började fundera på en sak efter jag sett ett tv-program i veckan. En person sa att man endas är förälskad i sin partner i ungefär 18-24 månader. Nu vet jag inte om hon menade nyförälskade, men jag fattade det som om hon menade förälskad och attraherad. Jag menar, för mig är det självklart att man kan vara förälskad och attraherad av sin partner längre än två år! Jag och Roger har snart varit tillsammans i två år och vi är fortfarande förälskade i varandra och attraherade av varandra. Visst är vi inte längre nyförälskade, men det är väldigt logiskt, då man inte är det så speciellt länge. Men det anser jag inte vara ett hinder eller nått. För enligt mig kommer först intresse, sen attraktion, nyförälskelse, förälskelse, kärlek och sedan att man verkligen älskar någon. Vilket för mig betyder att när man kommit förbi nyförälskelse stadiet så blir det bara bättre och bättre. För just nu ligger jag och Roger i det sista stadiet tycker jag. För jag känner inte längre den där nyförälskade känslan, utan nu känner jag äkta kärlek och att jag verkligen älskar honom och vill leva mitt liv med honom :) <3

Och om vi ser det såhär, hur många personer har inte varit tillsammans i flera år innan de gift sig? De flesta av de som gifter sig borde ju känna förälskelse och attraktion, annars kommer ett äktenskap inte att hålla, så här är en anledning till som är emot att man bara kan vara förälskade i 18-24 månader.

Jag har faktiskt en anledning till, det gäller mina föräldrar. De blev tillsammans när de var 18, 19 år, och de är tillsammans än och är lyckliga. Och vad jag vet så är de väldigt förälskade i varandra. Efter så många år tillsammans, det är verkligen underbart! :)

Så nu vill jag höra era åsikter! Hur länge kan man vara förälskade i varandra?


Kommentarer
Postat av: Marcus

De har du nog rätt i.

(men logiskt stavas med O och inte Å ;) )

2010-07-31 @ 23:09:28
Postat av: Linn

Det är väldigt svårt att säga! Men förälskade är man ofta i början, sen övergår det, som du säger, till äkta kärlek. Jag tror att den nyförälskade känslan utvecklas till något helt annat när det övergår till äkta kärlek. En slags trygghet kanske, man är så trygg i sig själv och med människan man älskar. Livet är fullkomligt komplett. Jag vet inte, jag har aldrig varit riktigt förälskad men det är ändå en tanke. Den nykära känslan känner man ju kanske inte hela tiden.. Men kärleken finns alltid där. :)

2010-08-01 @ 01:23:14
URL: http://wordswrittenbyme.blogg.se/
Postat av: TinA

ja det var nån som sa nånting om ett par som hade väntat i 10 år innan de gift sig. Min första tanke var "åhnej nu kommer allting skita sig för dom, nu när de väl gift sig", men å andra sidan så är det väl först NU de inser att de tillhör varandra. Om de har fått till ett bra liv i 10 år, så varför inte fortsätta om det känns rätt?



Jag tror man är typ nyförälskad under tiden man lär känna varandra. Till slut tycker man att man gör det och man är förälskade och sedan älskar de verkligen varann, de kan varandras både bra och dåliga egenskaper och man känner ännu att hjärtat och själen blir glad av den andra personen. Tryggheten spelar en väldigt stor roll i det, liksom tillit. Det är kärlek för mig. :)

2010-08-01 @ 15:02:02
URL: http://egoism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0