Självmord..

Nej, nu är det verkligen inte så att jag själv tänker på självmord, utan jag tycker det är ett väldigt intressant ämne att prata om. Även om det är hemskt och många helst av allt vill hålla tyst om det, så är det ett viktigt ämne.

Jag känner ett antal som någon gång i sitt liv haft tankar som "vad är meningen med livet?" och "varför ska jag leva ett sånt här liv?".. Även jag själv har tänkt så i mitt tidigare liv, så jag vet själv hur det är. För mig gick det inte så långt att jag hade självmordstankar, de enda tankarna jag hade var att skada mig själv. Men jag gjorde det aldrig, vilket jag är extremt glad över idag. Men jag känner en hel del som har skadat sig själv på ett eller annat sätt, vilket är hemskt. Att jag även känner en som har stått på ett hustak och tänkt hoppa, är hemskare! Jag vet hur jobbigt det kan vara att känna sig annorlunda, mobbad, utanför och sådana saker. Jag själv har varit där. Jag var stark nog att ta mig ut ur det själv. Men det finns många som inte gör det, de som behöver vård, men kanske aldrig får för sig att söka.

De vanligaste orsakerna till självmord är just depression. Men andra orsaker kan vara familjeproblem, kriser, ångest, oro, relationsproblem, osäker på sig egen identitet m.m. Jag tror inte att det bara är en enda sak som kan sätta igång själmordstankar som sedan leder till ett själmord, utan jag tror att det är flera saker på en gång som får allt att braka ihop. Det är mycket vanligare än man kan tro.. Det är tre gånger så många som tar sitt liv, som det dör i trafiken. Och jag har nyss lärt mig att det dör ungefär 450 personer i trafiken varje år, vilket då måste motsvara att 1 350 personer tar sitt liv varje år. Vi försöker fixa bilarna så de blir säkrare, vi tar ner hastigheterna på vägarna, fixar bevakade övergångställen och en massa såndana saker för att just minska dödligheten i trafiken. Men vad gör vi för att få ner själmords statistiken? Inte ett dugg!

De som väl begår självmord, ångrar sig ofta i sista minutrarna, och då är det redan försent. Som t.ex. det var en kille som var 14 år, han begick självmord för att hans flickvän ville ta en paus. Men ovanpå det, så hade hans mamma en ny man, som han inte tyckte om, och därför inte trivdes hemma. Så när flickvännen sa att hon ville ta en paus bröt allt. Han hängde sig själv. Men enligt dem som kollar liken efteråt, hade han de sista 10 minuterna försökt ta sig loss, eftersom han ångrade sig.

Om man har en vän som pratar om självmord, då ska man verkligen ta det på allvar. Det är inget du ska skämta bort. Utan du ska finnas där och lyssna. Stötta personen och trösta om de gråter. Men du ska aldrig spela hjälte, det är inte din uppgift att lösa problemet. Även om vännen säger att du inte får säga något till någon annan, så måste du göra det. Visst du bryter ett löfte, men du vill väl ha din vän kvar i livet? Du ska direkt gå till någon som kan hjälpa. Du kan erbjuda dig att följa med din vän. Du ska finnas där och stötta, men du kan ALDRIG lösa problemet. Och det viktigaste av allt, det är inte ditt fel. Det är det viktigaste att komma ihåg, att aldrig lägga någon skuld på sig själv, för det är INTE ditt fel.

Kommentarer
Postat av: Suz

Bra skrivet lollo.

Håller helt o hållet med dig! :)

2010-03-16 @ 22:23:05
URL: http://suzyescallmesuz.blogg.se/
Postat av: Snart pappa.

Bra skrivet, håller med dig till 100%

hoppas du har haft en underbar tisdag! imorgon ska vi hämta vagnen så det ska bli kul. Missa inte imorgon när vi ska knäppa lite kort tillsammans med sambon och med vagnen :) man måste ju börja vänja sig nu innan förlossningen. :)

2010-03-16 @ 23:37:56
URL: http://pappatobbe.blogg.se/
Postat av: Bloggen om Film

Aah.. jag fattar! tack! ^^

2010-03-17 @ 15:47:43
URL: http://timeforpopcorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0